Followers

Translate

Free Counter

Sunday, 28 October 2012

zombi wujud ker?

ok .. topik ni aku buat sebab aku pun tertanya tanya samada zombie ni betol betol wujud ke tak ? yela aku memang dikategorikan suka tengok cerita tentang hantu hantu , makhluk macam vampire dan zombie ni . klau beli cd pun aku mesti beli cerita cerita seram . huhu .sampai papa pun dah tegur .. 'tahu diri itu penakut yang beli gak crita hantu nape??" hahha .. ohh .. papa .. wlaupun taakut tetap jugak nak nngok .. minat saya la papa .. hehe ..
ok .. balik dengan topik kewujudan zombie ne tadi ..
sebenarnya .. zombi ni memang wujud .. sejak dulu lagi . pada tahun 1937, semasa menyelidik cerita rakyat di Haiti .. Zora Neale Hurston menghadapi kes dimana seorang wanita telah muncul di sebuah kampung dan keluarga telah mendakwa dia Felicia Felix Mentor yang telah meninggal dunia(sebab sakit) dan dikebumikan pada tahun 1907 pada usia 29 tahun.
Ade jugak yang kata zombie ni sebenarnya orang yang separuh mati dan dihidupkan kembali oleh pendeta/dukun vodoo (sejenis ilmu hitam atau amalan supernatural suku suku indian disana)..
Sesetengah sumber yang aku cari tu kata sebenarnya zombie ni takde lah menakutkan sangat macam dalam movie movie omputeh slalu buat tu ,,, dorang ni manusia biasa macam kita juga cuma dorang ni dah takde jiwa dan ingatan .. even ingatan pada siapa diri dorang tu sendiri pun takde .. (kesian gak kan?)
Zombie ni sama cam manusia . boleh bergerak (tapi agak perlahan) , makan , mendengar dan bercakap .. sebab takde ingatan jadi dorang ni dijadikan macam boneka yang tak bernyawa tapi boleh diperalatkan  .. kira macam robot la tu . takde jiwa dan perasaaan ..
Jadi .. kesimpulan nya ,. chewahh .. haha . ZOMBIE MEMANG WUJUD dikalangan kita .. cuma mungkin kita tak perasan dengan kehadiran mereka jer .. ambil jela langkah berjaga jaga bila kita kat luar atau dimana  saja .. klau korang rasa ada orang yang dok tenung korang bagai nak makan nak telan tu .. zombie la tu .. hahaha ..